به گزارش شهرآرانیوز؛ اکلیل حکیمی در آیین آغاز عملیات ریلگذاری راه آهن خواف - هرات که با حضور وزیر راه و شهرسازی و شماری از مسئولان افغانستان برگزار شد، افزود: طبق برآورد ما از امروز حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از ۲ میلیارد دلار به ۶ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
وی گفت: ما از طریق این خط ریلی از جنوب به بندر چابهار و آبهای جنوب و هند متصل میشویم و از شمال به روسیه و چین پیوند مییابیم.
وزیر مالیه افغانستان این طرح راه آهن را یکی از چند پروژه بزرگ مشترک بین ایران و افغانستان خواند و گفت: رئیس جمهور اشرف غنی رسما از مقامات جمهوری اسلامی ایران دعوت کرده است تا برای تحقق دیگر پروژههای در دست اجرا، نشستهای مشترکی را داشته باشند.
در همین حال؛ طرح راهآهن خواف - سنگان، به عنوان بخشی از طرح راه آهن خواف - هرات، روز چهارشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی و شماری از مسئولان دو کشور به بهره برداری رسید.
قطعه یاد شده به طول ۱۴ کیلومتر که با صرف ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار ساخته شده، یکی از قطعات چهارگانه محور راهآهن خواف- هرات و نخستین خط آهن بین دو کشور ایران و افغانستان است.
همزمان با افتتاح راهآهن خواف-سنگان، عملیات ریلگذاری راهآهن خواف-هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور مقامات دو کشور آغاز شد.
قطعات یک و دو خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور جمهوری اسلامی افغانستان واقع شده است.
طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که ۱۴ کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.
ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان میشود و علاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.
گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آبهای آزاد از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان شده است.
منبع: ایرنا